Tandwielverhouding

Een juiste totale tandwielverhouding of final drive ratio (FDR) is zeer belangrijk voor zowel goede prestaties in de vorm van top snelheid, trekkracht als de levensduur van je motor. Helaas is er niet zoiets als een gouden regel of vast antwoord op de vraag welk tandwiel moet ik gebruiken. Dit komt omdat men verschillende motoren en modellen met verschillende interne overbrengingen kan gebruiken. Tevens zal elk RC Circuit weer een andere ideale FDR hebben voor jouw Auto Motor combinatie. Vandaar dat men voor RC Model auto wedstrijden vaak een vastgestelde motor en bij behoordende FDR heeft vastgesteld. Bij HFCC Racing is dit een FDR van 4.5 in combinatie met een 13.5 Turns of 17.5 Turns Brushless motor. Voor een 23 Turns Brushed motor is dat een FDR van 5.27 – 5.11.

Interne overbrengings verhouding

Internal Gear Ratio 2

Nu is het gelukkig dus zo dat we weten wat er in de regel gebruikt wordt en als je dit naar het begin terugrekend zal je zien dat de meeste rijders (met een 13.5 wikkelingen brussless motor) op ons cicuit een overbrenging van 1 op 5 a 1 op 4,5 rijden. Nu is het alleen zaak om voor jou geval terug te rekenen wat dit voor tandwielen betekend. Als eerste is het belangrijk om te weten wat de interne overbrenging van je auto is. Elke type modelauto heeft allereerst zijn eigen interne tandiewiel overbrenging vanaf de wielen tot aan het hoofdtandwiel (Spur) , zoals je op onderstaande en bovenstaande afbeelding kan zien.

Internal Gear Ratio

 

Deze interne overbrenging wordt door de fabrikant van je Modelauto vaak in de handleiding vermeld. Indien dat niet zo is kan je deze vaak eenvoudig vinden op de website van de fabrikant.

Hierbij een overzicht van de meest voorkomende modellen:

Fabrikant Model Interne Overbrenging
Team Associated TC3 2.5
  TC4 2.5
  TC5 2.0
  TC6 2.0
  TC7 2.0
  10R5 1
  10R5.1 1
  12R5 1
  12R5.1 1
  12R5.2 1
HPI RS4 3 Evo 2.57
  RS4 Mini 2.1
  RS4 MT 2.6
  RS4 Sport 3 3.08
  RS4 Rally 2.1
  Sprint 2 2.13
  HB pro 2 2.1
  HB pro 3 2.25
  HB pro 4 2.437
  HB pro 5 2.0
  Formula Ten 1
Schumacher Mi2 1.8
  Mi3 1.8
  Mi3.5 1.8
  Mi4 1.8
  Mi5 1.8
  SupaStox 1
Serpent S400 2.18
  S411 2.0
  S411FF 2.6
  S100 1
  S120 1
  F110 1
Tamiya TT-01 2.6
  TT-02 2.6
  TRF 416 2.055
  TRF 417 1.947
  TRF 418 1.85
  TRF 419 1.85
  XV-01 2.6
  M01 2.437
  M02 2.437
  M03 3.134
  M04 3.134
  M05 3.134
  M06 3.134
  F103 1
  F104 1
  RM-01 1
Yokomo BD 2.0
  BD5 2.0
  BD7 2.0
  YR-10 1
  YRF001 1
  R12 1
Xray T2 2007 1.7
  T2 2008 EU 2.375
  T2 2008 US 1.7
  T2 2009 1.9
  T2 2009 EU 1.7
  T2 2009 US 2.375
  T3 1.9
  T4 1.9
  X1 1
  X10 1
  X12 1
  M18 2.5

Totale overbrengingsverhouding (FDR)

Gears

Om nu de totale overbrengingsverhouding of Final Drive Ration van Motor as tot aan de wielen te berekenen kan je de volgende formule gebruiken:

Formula FDR

Het hoofdtandwiel (Spur) gedeeld door het motor tandwiel (Pinion) vermenigvuldigen met de interne overbrenging (Internal Gear Ratio).

TIP, download de volgende App voor je smartphone op de juiste overbrenging te berekenen.
Android – RC Car GearCalc
iOS – Ratio Calc!

Voorbeeld:

  • Tamiya TT-01:  55T spurgear/28T pinion * 2,6 overbrenging =  5.11 FDR (0.6 Module tandwielen)
  • Tamiya TT-02: 52T spurgear/30T pinion * 2,6 overbrenging = 4.51 FDR (0.6 Module tandwielen)
  • X-ray T4 2014: 90T spurgear/38T pinion * 1.9  overbrenging = 4.5 FDR (48 Pitch tandwielen)
  • Tamiya TRF417: 74T spurgear/32T pinion * 1.947 overbrenging = 4.5 FDR (48 Pitch tandwielen)
  • Serpent S411:      72T spurgear/32T pinion * 2.0 overbrenging = 4.5 FDR (48 Pitch tandwielen)

Uit bovenstaande voorbeelden kan je zien dat 3 totaal verschillende auto’s met totaal verschillende tandwielen op ongeveer de zelfde overbrenging uitkomen.

Natuurlijk ben je er nu nog niet helemaal want wat voor de een werkt hoeft niet automatisch voor jou het zelfde te zijn dus controleer of je motor niet te gek heet word en hou rekening dat langer rijden ( er vanuit gaant dat de bovenstaande cijfers voor 5 minuten heats zijn bedoeld) meer belasting is waardoor je beter voor een wat voorzichtigere overbrenging kan kiezen.

Andere motoren vragen natuurlijk andere verhoudingen, een snellere motor met minder wikkelingen zal een lagere overbrenging nodig hebben en een langzamere motor met meer wikkelingen kan je in principe hoger vetranden. In deze hobby blijft het allemaal een beetje een kwestie van proberen maar met bovenstaande informatie kan je natuurlijk een andere rijder (met een zelfde soort motor) naar zijn overbrenging vragen en dat als uitgangspunt gebruiken.