Allereerst moet een auto netjes en goed zijn opgebouwd, alle (bewegende) onderdelen moeten soepel en vrij kunnen bewegen en de verstelbare delen voor camber, caster en spooring moeten links en rechts gelijk van lengte zijn. de dempers moeten zonder al te veel bijgeluiden (luchtbellen) lopen en van gelijke hoogte zijn.

Afstellen

Banden

Banden zijn het belangrijkste onderdeel aan je auto, de duurste hi-tech racewagen is niks zonder goede banen, en simpele beginnersauto kan daarentegen met een goede set banden leuk rondkomen. Verschillende banden geven in verschillende mate grip, banden van een zachtere rubber compound of samenstelling geven meer grip dan die van een hard compound (zoals ze vaak standaard in de doos zitten). De vulling of “insert” draagt hier ook aan bij en is eveneens in verschillende hardheden verkrijgbaar MAAR hij moet vooral de band mooi in vorm houden, anders zal deze vervormen en dat geeft slijtage. Daarnaast zijn er nog “belted” banden waar glasvezel mat onder het loopvlak is aangebracht. Deze versteviging voorkomt dat de banden vervormen en buitenmatig veel slijten.

Profiel of Slicks? zolang het reglement het toelaat race je op slicks, in het profiel zit immers geen rubber en dat geeft meer grip dan lucht. Profiel banden worden bv. gebruikt bij wedstrijden waar men juist om de grip omlaag wil brengen zoals in de Rallycup.

Uit bovenstaande zal je inmiddels begrepen hebben dat je voor de beste prestaties een “zachte” belted slick moet hebben. begin je net gooi dan de banden uit de doos niet weg maar gebruik ze lekker, om later als je al beter kunt rijden ook het verschil tussen de banden merkt. racen is namelijk niet iets wat je even gaat leren, dus bouw het rustig op.

Demping en vering.

Net als bij de banden geeft zachtere vering meer grip dan harde vering. De demping en vering moet overeenstemmen om zijn werk goed te doen. Bij harde vering dikke olie en zachte vering met dunnere olie. (bij te dikke olie zal zachte vering niet werken en te zachte demping niks tegen een sterkere veer inbrengen)

Auto’s komen meestal gelijk en met medium veren en demping uit de doos. Om de balans van een auto af te stellen begin je met een auto die van voren wat harder is dan van achteren door van voren harde veren en dikke olie te monteren. Hiermee creeer je het zgn. onderstuur waardoor de auto minder grip van voren heeft (dus een beetje rechtuit schuift) en zodoende makkelijk rijd. Het tegenovergestelde hiervan is overstuur dan wil de achterkant de voorkant voorbij (slippen).

Onderstuur - Overstuur

Door de verhouding tussen de voor en achterkant stukje bij beetje te veranderen, kan je je auto zo maken dat jij er lekker mee kunt rijden. Gevorderde rijders willen juist meer stuur (en dat kan je in het begin helemaal niet waarderen).

Geometrie

We begonnen al met dat alles goed en gelijke moest worden opgebouwd. De rechtuit stabiliteit van een auto kan je beinvloeden met de stuurarmen, door deze langer op korter te maken. Zo kan je het “Toe-in” afstellen. Dit zie je doordat de wielen van bovenaf gezien respectievelijk wat naar binnen of buiten staan. Als de wielen wat (1 à 2 graden) naar binnen staan, dan wordt de auto stabieler en bij naar buiten minder stabiel. hier geld ook dat je in het begin een stabiele auto wild hebben maar later voor minder stabiliteit gaat omdat de auto dan sneller / agressiever instuurt.

Ditzelfde geldt ook voor de achterwielen maar is niet bij alle auto’s instelbaar, meer toe in van achter zorgt voor meer grip (op de achterwielen) en maakt de auto stabiel. dit levert wel een klein verlies in snelheid op maar snel is pas belangrijk als je je auto perfect onder controle kan houden. Gebruikelijk is tussen de 1 en 1.5 graden Toe-Out voor de voorwielen en tussen de 2 en 3 graden Toe-In voor de wielen achter te gebruiken.

Camber is de schuinstand van de wielen gezien vanaf de voor of achterzijde van de auto. Hierbij moet je denken dat de bovenkant meer naar binnen staat als de onderkant. Doormiddel (Dit is overigens niet bij alle auto’s instelbaar) van schroefdraad op de bovenste draagarmen kan je het wiel meer naar binnen of buiten zetten. Doe dit niet zonder een “camber meter” op het blote oog doe je meer kwaad dan goed dus kan je beter de maten van de handleiding aanhouden. Camber heeft te maken met het loopvlak van de band en het overhellen in de bochten, en is gebruikelijk tussen de 1 en 2 graden negatief (bovenzijde naar binnen).

Camber

Caster is de hoek waaronder het wiel scharniert als het stuurt en niet bij alle auto’s instelbaar. Motorfietsen zijn hiervoor een mooi voorbeeld, een chopper heeft een lange schuine voorvork en zijn goed voor lekker rustig lange afstanden te rijden. Een racemotor heeft een korte steile voorvork en kan snel bochten nemen. Hieruit zal je begrijpen dat veel graden caster een rustige stuurgedrag geeft en weinig graden caster agressief stuurt. gebruikelijk is tussen de 1 en 6 graden en wederom niet bij alle modellen afstelbaar.

Rijhoogte verandert het zwaartepunt van de auto en bij een raceauto wil je zo laag mogelijk om overhellen te voorkomen. Dit kan je door middel van de lengte van je dampers of spacers afstellen. Bij de meeste auto’s zitten een aantal clipjes in verschillende diktes welke om op de demper te bevestigt kan worden of een verdraaibare stelring. hiermee kan je de rijhoogte van je auto bepalen. Je wil je auto zo laag mogelijk afstellen, maar wel hoog genoeg zodat deze niet de grond raakt bij inveren en in bochten. Dit komt meestal neer op 5 tot 8 mm.

Overbrenging

Tandwiel verhouding is ook erg belangrijk, maar hier is geen vast gegeven voor omdat het afhangt van de baan waar je rijdt, de motor en zelfs de auto . Te hoog vertanden betekent meestal, dat de auto niet vlot accelereert en dat de motor warm wordt (en zelfs kapot kan gaan). Bij te laag vertanden is de acceleratie flitsend maar is er geen topsnelheid. Om de juiste verhouding te vinden moet je dus verschillende tandwielen uitproberen. Hou hierbij ook goed de temperatuur van de motor in de gaten, als deze na 5 minuten al kokend heet is dan ben je zeker te hoog vertand. Tevens moet je rekening houden dat snelle (lees lage wikkelingen) motoren lager vertand moeten worden dan langzamere (hoge wikkelingen) motoren. De vuistregel als je van motor wisselt is een tandje per wikkeling dus van 23 naar 19 T is 4 tandjes lager. Met wedstrijden wordt er meestal een vaste overbrengings verhouding controleer daarom ook altijd het techisch reglement voor de race klasse waarin je wilt deelnemen.

Touringcar basis setup

Stap 1

Maak het chassis perfect vlak. Plaats het chassis zonder banden vlak op een paar droop-blokken op het setupboard of vlakke tafel.
Draai nu alle schroeven van het topdek los. Druk nu het chassis op de setup blocks en draai de schroeven van de topdek vast. Doe dit kruis-links, dus eerste linksboven 2e rechts onder 3e Rechtsboven 4e Linksonder etc.
 
Tweak bar

Stap 2 rijhoogte

Maak de auto 100% rijklaar met de banden en accu waarmee gereden gaat worden. Stel nu nauwkeurig de rijhoogte aan de voorkant (asfalt 5.5 / tapijt 5.0) en achterkant (asfalt 6.0 / tapijt 5.2) af.
 

Stap 3 Droop

Zet de auto op droop-blokken zonder banden en zorg ervoor dat de shocks niet meer vast zitten aan de draagarmen.
Meet nu nauwkeurig onder de buitenste pivot-pin de droop. Als basis wordt voor 6.0 en achter 5.0 gebruikt.
Droop
 

Stap 4 Camber / toe

Plaats de auto rijklaar (uiteraard zonder banden) in een setup-set. Zorg ervoor dat de auto goed in de veren hangt door deze via de shocktowers op de grond te duwen. Kijk nu eerst achter hoeveel camber de auto heeft. Meestal wordt deze op 2 graden gezet.
Bij auto’s van tegenwoordig wordt toe afgesteld door shims of suspension-blokken. Volg de handleiding van de auto om deze op 3 graden te zetten.
Druk de auto nu weer opnieuw via de shocktowers op de grond en kijk hoeveel camber de voorkant heeft, 1.5 graden is een goede basis.
Toe aan de voorkant moet altijd groter dan 0 zijn (Toe-out). Als basis wordt 1 graden toe-out gebruikt. Om er zeker van te zijn dat de geometrie van de stuurlinks kloppen, kunnen deze het beste opgemeten worden met een schuifmaat. Meet precies die lengte tussen de ballcups, dus daar waar het draad van de turnbuckle nog net te zien is.
Stuurarmen
Mocht de auto 1 graden toe-out hebben, maar een verschil hebben tussen de linker en rechter stuurlink van 1mm, maak dan de langere link 0,5mm korter en de kortere link 0,5mm langer. Als dit helemaal klopt staat het stuurmechanisme helemaal in het midden!
Als de auto aangezet wordt kan het zijn dat de servo nu nog iets afgesteld moet worden (stuur staat iets naar links of rechts). De meeste zenders hebben hiervoor een Sub-trim setting (Dit is iets anders dan trim). Zorg ervoor dat trim op 0 staat en zet met Sub-trim de voorkant weer netjes op de 1 graden toe-out.
Nu is het belangrijk om de stuuruitslagen links en rechts gelijk te zetten. Stuuruitslagen moeten aan beide kanten op het buitenste wiel op 25 graden kunnen komen. Dus stuurwiel volledig links, moet het linker wiel 25 graden laten uitdraaien, stuurwiel volledig rechts moet het rechter wiel 25 graden uitdraaien. Mocht dit niet helemaal kloppen kan dit op de zender worden aangepast met steering-balance.
 
Setup Set

Resumerend

Het is niet alleen een kwestie van de beste rijder, de nieuwste auto, de duurste onderdelen en al zeker niet de snelste motor. Je bent namelijk je eigen “one man racing team” driver en mechanic doe jij zelf. Een auto afstellen bestaat uit rijden, kijken, vragen en proberen te begrijpen wat de auto doet en dan stapje voor stapje kleine aanpassingen doen, totdat je die perfecte afstelling hebt gevonden.

Wees niet tevreden met een auto die rare onverwachte dingen doet, Denk ook niet het zal wel komen omdat ik nog niet zoveel ervaring heb, of het zal aan dit merk auto liggen (want het merk dat de auto maakt heeft waarschijnlijk ingenieurs en rijders van top niveau in dienst) nee meestal ligt het aan een klein defect of een verkeerde afstelling.

En als je er echt niet uitkomt, vraag het dan aan een van de ervaren wedstrijdrijders