Pro 10 wagens zijn snelle achterwiel aangedreven auto’s op foam banden.

De Pro 10 auto is, net als de formule 1 auto, simpel van constructie met weinig afstel mogelijkheden aan het chassis.

De banden keuze en de beheersing van de rijder maken hier het grote verschil. Omdat de wagens simpel van constructie zijn en daardoor uit weinig onderdelen bestaan (ten opzichte van een toerwagen) is het gewicht erg laag, combineer dit met een directe aandrijving en je hebt het recept voor super snelle acceleratie en hoge topsnelheden, zelfs met een standaard motor.

Pro10-200mm-Chassis

Het chassis van een Pro 10 wagen bestaat meestal uit epoxy of carbon plaat. Pro 10 auto’s bestaan er in 2 breedtes 235mm en 200mm. De voorwiel ophanging is onafhankelijk geveerd (meestal door kleine veertjes op de kingpin) maar kent bijna geen demping. De achter as is star, maar zit met motor en al gemonteerd in een vrij bewegende “pod” deze is met veren aan het chassis gemonteerd en kent demping door middel van frictie platen en of normale olie dempers.
De motor drijft direct het instelbare kogeldifferentieel aan waardoor er bijna geen verlies is in de aandrijving en hoge prestaties haalbaar zijn.
De gebruikte body kan van het type groep C wagen of pan car met een breedte 235 of 200 mm zijn.
Dit is eigenlijk een grote spoiler waardoor de auto op hoge snelheden een ongekende wegligging en bochten snelheid kent.
Ook kan er een World GT (WGT) body worden gebruikt.Dit is altijd een 200mm body. Populaire bodies zijn de Protoform Sofia en Ghiana.

Pro10-200mm

Door de populariteit van de Toerwagens is deze klasse helaas wat minder populair maar op het Circuit van HFCC Racing worden er nog volop wedstrijden meer mee gereden.