Toerwagen

Toerwagens zien er niet alleen uit als echte toerwagens, maar zij rijden ook zo! Razend snel op korte bochtige circuits, hard over de Curbstones en het deur aan deur toerwagen racen is altijd spanning en sensatie.

Toerwagen

De wagens zijn Hi-tech met vele afstel- en tuningsmogelijkheden en bieden prestaties zoals het grote voorbeeld. Iedereen kent wel de felle strijd tussen de fabriek teams in het DTM, BTCC en WTCC. Deze auto’s en de felle stijl van rijden waar letterlijk voor elke millimeter gevochten wordt is er nu in het klein. De strijd word er niet minder om, dankzij permanente vierwiel aandrijving en onafhankelijke wielophanging zijn de auto’s stabiel en kunnen veel vermogen op het asfalt krijgen. Zowel de rijders als het publiek kunnen zich met deze klasse vereenzelfigen, doordat de wagens die op de baan racen het zelfde model zijn als in de showroom van uw dealer. Alle respectabele automerken zoals Mercedes, BMW, Audi, Alfa, Chevrolet, Renault, Volvo, Nissan, Ford en Honda hebben al successen met toerwagens op de circuits behaald en zijn vervolgens ook als model te verkrijgen zodat wij de strijd tussen onze favoriete merken nog eens dunnetjes kunnen overdoen.

De eerste echte (smalle) toerwagen zoals we die nu kennen was de Tamiya TA-01 Nissan Skyline, wat eigenlijk een Off-road onderstel was met korte draagarmen, aandrijfassen en mini dempers, met daarop een natuurgetrouwe body schaalgetrouwe velgen en radiaal banden. Deze auto sloeg in als een bom, hij zag er uit als het grote voorbeeld en was met zijn permanente vierwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging erg modern. Andere merken als HPI en Yokomo volgden al snel met een auto van dergelijke afmetingen en de strijd barstte los. De toerwagens kennen inmiddels al zo een grote aanhang dat zij andere raceklassen in het vergeethoekje drukken. De huidige toerwagen heeft onafhankelijke wielophangingen en permanente vierwielaandrijvingen. Het chassis is bij de topmodellen gemaakt van carbonplaat of gegoten composietmateriaal. Demping geschiedt via oliegevulde dempers waarvan zowel de demping als de veersterkte kan worden afgesteld. Zoals hierboven al eerder genoemd kennen zij vele afstelmogelijkheden en bij de topmodellen kan bijna de gehele geometrie van de auto worden afgesteld. Met de huidige techniek van elektromotoren en accu’s kunnen enorme prestaties behaald worden en de toerwagen kan dit vermogen ook op kleine en gladde, oneffen of zelfs natte oppervakken effectief gebruiken.