Servo’s

Er zijn vele merken ontvangers, regelaars en servo’s in de handel. Dit maakt het soms lastig met het aansluiten omdat de pin bezetting en behuizing van de steker anders kan zijn.

Eerst vertellen we hoe de servo stekers op de juiste manier bedraad moet worden.

Ieder merk ontvanger gebruikt namelijk een ander type steker. Het beste is om een servo te gebruiken die van het zelfde merk is als de ontvanger. Besluit je toch om een ander merk servo te gebruiken kan je de steker trimmen zodat deze wel in de ontvanger past. Dit werkt bij bijna ieder type steker die er gebruikt wordt.

In de servo steker zitten drie kleine stekers. Deze worden op 2 verschillende manieren in de behuizing vastgehouden. Het ene merk wordt aan de steker en het andere merk wordt aan de draad in deze stekerbehuizing vastgehouden. Het is belangrijk dat deze goed vastzitten anders kunnen ze eruit schieten en daardoor kan je bv niet meer sturen.

Het verwijderen van de draden.

Eerst laten we zien je de draden verwijderd uit de steker die worden vastgehouden door de stekerbehuizing zelf.

Gebruik een hobbymesje om een kunstof klipje omhoog te houden zodat je voorzichtig de draad eruit kunt trekken.

Wanneer de draad verwijderd is moet je het kunstof klipje terug duwen in de behuizing met je hobbymesje. Je weet wanneer dit klipje vergenoeg terug geduwd is wanneer je de juiste draad er in terug stopt.

Nu laten we zien hoe je de draad verwijderd die wordt vastgehouden door de draad in de stekerbehuizing.

Stop het hobbymesje door het gaatje in de kunstof behuizing en duw het metalen klipje in. Terwijl je metalen klipje induwt trek je voorzichtig de draad eruit.

Je moet waarschijnlijk het metalen klipje met je hobbymesje terugduwen, zodat je draad weer vast zit wanneer je deze op de juiste plaats in de kunstof behuizing stopt.

Wanneer je alle draden hebt verwijderd moet je ze nog terug gaan stoppen in de juiste volgorde in de kunstof behuizing.

Het terug plaatsen van de draden.

Contoleer, nu alle draden zijn verwijderd, of alle klipjes zijn terug geduwd, zodat de draden op de juiste plek goed vast blijven zitten.

Niet alle fabrikanten gebruiken de zelfde kleuren voor de draden. Daarnaast wordt door deze fabrikanten ook niet dezelfde volgorde aangehouden. Dit is om het allemaal nog makkelijker te maken.

Gebruik de onderstaande tabel om de juiste positie en kleur van je draden in de stekers te stoppen.

Zoals je ziet kun je nu van andere merken ook servo’s kopen. Je moet alleen de draden in de steker op de juiste plaats zetten.

Naast de verschillende merken van servo’s heb je ook nog de keuze uit de maat, de soort tandwielen en de snelheid (kracht) van de servo. Wat betreft de maat van de servo wordt meestal de standaardmaat gebruikt. De servo die bij de zender meegeleverd wordt is de standaardmaat. Daarnaast zijn er ook grotere servo’s. Deze worden meestal niet gebruikt in de electroauto’s omdat deze te groot en te zwaar zijn voor deze auto’s.
In auto’s in schaal 1:12, 1:18 en 1:24 worden vaak wel kleinere servo’s gebruikt. Dit zijn de mini en micro servo’s.
Daarnaast kan er een indeling gemaakt worden van de servo’s of deze gelagerd is of niet en of deze metalen of kunstof tandwielen heeft. De metalen tandwielen kunnen meer kracht te verduren hebben dan de kunstof tandwielen.
In beide gevallen kunnen er kogellagers in zitten. Het voordeel van kogellagers ten opzichte van messing- of nylon-glijlagers is dat er minder slijtage in de servo optreed en daardoor de servo langer mee gaat.
Voor een 1:10 electro auto kan je in het begin gewoon de standaard servo uit de doos gebruiken. Maar wanneer je meer ervaring in het rijden krijgt en met wedstrijden mee gaat doen wil je een snellere servo hebben. Deze snellere servo’s maken het sturen makkelijker. Deze hebben ook meer kracht dan die standaard servo. Deze snellere en krachtigere servo’s worden ook wel FET servo’s genoemd.

Conclusie :

Wanneer je begint met rc auto’s te rijden kan je gewoon de standaard servo’s gebruiken. Maar wanneer je verder wilt gaat (dus wedstrijden gaan racen) Moet je snellere en krachtigere servo’s hebben (de Digitale servo).