Omdat de auto’s simpel van constructie zijn en daardoor uit weinig onderdelen bestaan (ten opzichte van b.v. een toerwagen) is het gewicht erg laag, combineer dit met een directe aandrijving en je hebt een recept voor super snelle acceleratie en hoge topsnelheden, zelfs met een standaard motor.
Het chassis van een formule 1 auto bestaat meestal uit epoxy of carbon plaat. De voorwiel ophanging is onafhankelijk geveerd (meestal door kleine veertjes op de kingpin) maar kent geen demping. De achter as is star maar zit met motor en al gemonteerd in een vrij bewegende “pod”. Deze pod is met veren aan het chassis gemonteerd en kent demping door middel van frictie platen en of normale olie dempers.
De motor drijft direct het instelbare kogel differentieel aan waardoor er bijna geen verlies in de aandrijving is en hoge prestaties haalbaar zijn. De gebruike foam banden zijn het grootste deel van de grip wegligging en balans in de auto. Voor en achterspoilers geven de auto downforce, maar gezien de maat van deze spoilers moet je hier geen wonderen van verwachten echter het is een mooi middel om de balans van de auto te fine tunen.
De Formule 1 klasse is weer aan populariteit aan het winnen door de de bekende ETS wedstrijden. Bijna elk gerenomeerd RC merk heeft inmiddels een Formule 1 in het assortiment. De Formule 1 wagen zijn zeer realistisch uitziende modellen welke er erg goed uit zien op het circuit.