Hoe verloopt een wedstrijd?

Hieronder is een beschrijving van hoe een officiële RC-wedstrijd voor 1:10 elektro modelauto’s doorgaans verloopt:

1. Voorbereidingen vooraf

  • Inschrijving en registratie: De deelnemers schrijven zich vooraf in via de MyRCM website en melden zich bij aankomst aan voor de wedstrijd. Ze controleren de indeling voor de kwalificaties en ontvangen hun startnummer voor de kwalificatie.
  • Technische keuring: Voordat de wedstrijd begint, worden de auto’s technisch gekeurd om te controleren of ze voldoen aan de gestelde reglementen. Voor 1:10 elektro-auto’s wordt bijvoorbeeld gekeken naar het gewicht, het type motor, de batterijspanning en de banden. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat alle deelnemers met gelijkwaardige auto’s rijden.
  • Baanverkenning en afstelling: Coureurs krijgen vaak de kans om de baan kort te verkennen en hun auto’s af te stellen. Dit is vooral belangrijk om de bandenpreparatie en de afstelling van de auto zoals de vering of schokdempers te optimaliseren voor de condities van de baan.

2. De race

  • Kwalificatiesessies: De dag begint met verschillende kwalificatieheats. Elke coureur rijdt in een heat van een vast aantal minuten (bijvoorbeeld 7 minuten), waarbij het doel is om zoveel mogelijk rondes af te leggen in die tijd. De gene die het meeste aantal ronden in de snelste tijd realiseert start vooraan. Op deze manier wordt de startpositie voor de finales bepaald.
  • Indeling in klassen: Voor 1:10 elektro-wedstrijden zijn er vaak meerdere klassen, zoals bijvoorbeeld Stock (met een limiet op de motor) en Modified (meer open reglementen). De kwalificatieresultaten bepalen welke finale de coureurs rijden (A-finale, B-finale, enz.).

3. De finales

  • Startopstelling: Op basis van de kwalificatietijden worden de startposities voor de finale bepaald. De snelste coureurs starten vooraan, wat hen een voordeel geeft bij de start.
  • Raceformat: De finale bestaat meestal uit een aantal heats van ongeveer 7 minuten per race. Het doel is om in die tijd zoveel mogelijk rondes te rijden. Bij elektro-wedstrijden zijn er geen pitstops nodig voor brandstof, maar de batterijduur en consistentie van de snelheid zijn van groot belang.
  • Strategie en racelijn: Hoewel er geen pitstops zijn, draait het in elektro-races om het consistent rijden van snelle rondetijden en het behouden van een schone racelijn. Omdat de wedstrijden relatief kort zijn, kunnen fouten kostbaar zijn.

4. De afsluiting

  • Telling en prijsuitreiking: De tijden worden elektronisch bijgehouden, en na afloop van de heats wordt bepaald wie de meeste rondes of de snelste tijd heeft gereden. De beste coureurs worden gehuldigd tijdens de prijsuitreiking, waarbij de winnaars van elke klasse prijzen of bekers ontvangen.
  • Evaluatie en nabespreking: Na de race is er vaak tijd voor evaluatie en het uitwisselen van ervaringen tussen de coureurs. De organisatie kan ook kort terugblikken op het evenement.

Specifieke elementen voor elektro 1:10 wedstrijden

  • Batterijmanagement: Bij elektro-auto’s speelt batterijbeheer een cruciale rol. Coureurs moeten ervoor zorgen dat hun batterijen goed zijn opgeladen en dat ze voldoende vermogen leveren gedurende de hele race zonder te oververhitten.
  • Temperatuurbeheersing: Omdat elektro-auto’s gevoeliger zijn voor oververhitting van motoren en elektronische regelaars, letten teams goed op de temperatuur van hun apparatuur. Er worden soms ventilatoren gebruikt tussen de races door om de auto’s af te koelen.
  • Baan inzet: Tijdens de races worden deelnemers die niet rijden ingezet om de baan in de gaten te houden en gestrande auto’s snel terug op de baan te zetten. Dit helpt om de races soepel te laten verlopen en minimaliseert de onderbrekingen.

Het snelle en intense karakter van 1:10 elektro-races maakt het een aantrekkelijke vorm van RC-competitie, waarbij precisie en consistentie belangrijker zijn dan pure snelheid alleen.