{"id":269,"date":"2014-06-24T01:54:26","date_gmt":"2014-06-23T23:54:26","guid":{"rendered":"http:\/\/hfccracing.nl\/wp\/?page_id=269"},"modified":"2019-03-19T15:27:34","modified_gmt":"2019-03-19T14:27:34","slug":"tandwielverhouding","status":"publish","type":"page","link":"http:\/\/hfccracing.nl\/rc-racen\/tandwielverhouding\/","title":{"rendered":"Tandwielverhouding"},"content":{"rendered":"

Een juiste totale tandwielverhouding of final drive ratio (FDR<\/strong>) is zeer belangrijk voor zowel goede prestaties in de vorm van top snelheid, trekkracht als de levensduur van je motor. Helaas is er niet zoiets als een gouden regel of vast antwoord op de vraag welk tandwiel moet ik gebruiken. Dit komt omdat men verschillende motoren en modellen met verschillende interne overbrengingen kan gebruiken. Tevens zal elk RC Circuit weer een andere ideale FDR hebben voor jouw Auto Motor combinatie. Vandaar dat men voor RC Model auto wedstrijden vaak een vastgestelde motor en bij behoordende FDR heeft vastgesteld. Bij HFCC Racing is dit een FDR van 4.5 in combinatie met een 13.5 Turns of 17.5 Turns Brushless motor. Voor een 23 Turns Brushed motor is dat een FDR van 5.27 – 5.11.<\/p>\n

Interne overbrengings verhouding<\/h3>\n

\"Internal<\/p>\n

Nu is het gelukkig dus zo dat we weten wat er in de regel gebruikt wordt en als je dit naar het begin terugrekend zal je zien dat de meeste rijders (met een 13.5 wikkelingen brussless motor) op ons cicuit een overbrenging van 1 op 5 a 1 op 4,5 rijden. Nu is het alleen zaak om voor jou geval terug te rekenen wat dit voor tandwielen betekend. Als eerste is het belangrijk om te weten wat de interne overbrenging van je auto is. Elke type modelauto heeft allereerst zijn eigen interne tandiewiel overbrenging vanaf de wielen tot aan het hoofdtandwiel (Spur) , zoals je op onderstaande en bovenstaande afbeelding kan zien.<\/p>\n

\"Internal<\/a><\/p>\n

 <\/p>\n

Deze interne overbrenging wordt door de fabrikant van je Modelauto vaak in de handleiding vermeld. Indien dat niet zo is kan je deze vaak eenvoudig vinden op de website van de fabrikant.<\/p>\n

Hierbij een overzicht van de meest voorkomende modellen:<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n\n
Fabrikant<\/strong><\/td>\nModel<\/strong><\/td>\nInterne Overbrenging<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n
Team Associated<\/strong><\/td>\nTC3<\/td>\n2.5<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nTC4<\/td>\n2.5<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nTC5<\/td>\n2.0<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nTC6<\/td>\n2.0<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nTC7<\/td>\n2.0<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\n10R5<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\n10R5.1<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\n12R5<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\n12R5.1<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\n12R5.2<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
HPI<\/strong><\/td>\nRS4 3 Evo<\/td>\n2.57<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nRS4 Mini<\/td>\n2.1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nRS4 MT<\/td>\n2.6<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nRS4 Sport 3<\/td>\n3.08<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nRS4 Rally<\/td>\n2.1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nSprint 2<\/td>\n2.13<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nHB pro 2<\/td>\n2.1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nHB pro 3<\/td>\n2.25<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nHB pro 4<\/td>\n2.437<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nHB pro 5<\/td>\n2.0<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nFormula Ten<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
Schumacher<\/strong><\/td>\nMi2<\/td>\n1.8<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nMi3<\/td>\n1.8<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nMi3.5<\/td>\n1.8<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nMi4<\/td>\n1.8<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nMi5<\/td>\n1.8<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nSupaStox<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
Serpent<\/strong><\/td>\nS400<\/td>\n2.18<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nS411<\/td>\n2.0<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nS411FF<\/td>\n2.6<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nS100<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nS120<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nF110<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
Tamiya<\/strong><\/td>\nTT-01<\/td>\n2.6<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nTT-02<\/td>\n2.6<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nTRF 416<\/td>\n2.055<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nTRF 417<\/td>\n1.947<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nTRF 418<\/td>\n1.85<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nTRF 419<\/td>\n1.85<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nXV-01<\/td>\n2.6<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nM01<\/td>\n2.437<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nM02<\/td>\n2.437<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nM03<\/td>\n3.134<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nM04<\/td>\n3.134<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nM05<\/td>\n3.134<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nM06<\/td>\n3.134<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nF103<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nF104<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nRM-01<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
Yokomo<\/strong><\/td>\nBD<\/td>\n2.0<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nBD5<\/td>\n2.0<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nBD7<\/td>\n2.0<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nYR-10<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nYRF001<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nR12<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
Xray<\/strong><\/td>\nT2 2007<\/td>\n1.7<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nT2 2008 EU<\/td>\n2.375<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nT2 2008 US<\/td>\n1.7<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nT2 2009<\/td>\n1.9<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nT2 2009 EU<\/td>\n1.7<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nT2 2009 US<\/td>\n2.375<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nT3<\/td>\n1.9<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nT4<\/td>\n1.9<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nX1<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nX10<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nX12<\/td>\n1<\/td>\n<\/tr>\n
 <\/strong><\/td>\nM18<\/td>\n2.5<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n

Totale overbrengingsverhouding (FDR)<\/h3>\n

\"Gears\"<\/p>\n

Om nu de totale overbrengingsverhouding of Final Drive Ration van Motor as tot aan de wielen te berekenen kan je de volgende formule gebruiken:<\/p>\n

\"Formula<\/p>\n

Het hoofdtandwiel (Spur) gedeeld door het motor tandwiel (Pinion) vermenigvuldigen met de interne overbrenging (Internal Gear Ratio).<\/p>\n

TIP, download de volgende App voor je smartphone op de juiste overbrenging te berekenen.
\nAndroid – RC Car GearCalc
\n<\/a>iOS –
Ratio Calc!<\/a><\/p>\n

Voorbeeld:<\/p>\n